2019. gada 19. okt.
LV Latviešu
Viegli lasīt

Attīstītām daudzpusīgo intelekta veidus Taboo vizīte Latvijā

No 1.līdz 5.aprīlim Erasmus+ projekta “Starpdisciplinaritāte – tilts vai robežas 21.gs.?” ietvaros Grundzāles pamatskolā viesojās 27 projekta partnervalstu pārstāvji no Rumānijas, Itālijas un Turcijas.

Projekta pamatā ir amerikāņu pedagoga un psihologa Hovarda Gārdnera daudzpusīgā intelekta teorija, kura izvirza domu, ka pastāv 8 intelekta veidi (valodnieciskais, loģiski matemātiskais, vizuāli telpiskais, muzikālais, saskarsmes, pašizpausmes, dabaszinātniskais, ķermeņa – kustību). Intelekts Gārdnera izpratnē ir indivīda intelektuālās spējas, kas nodrošina problēmu risināšanas prasmi un radošu darbību. Lai gan parasti cilvēkam dominē viens vai divi intelekta veidi, tomēr ļoti svarīgi ir attīstīt visus intelekta veidus. Tas tad arī ir projekta aktivitāšu pamatā – strādājot pie vienas tēmas, attīstīt visus intelekta veidus.

Uz šo vizīti katra valsts jau savās mājās bija izpildījusi mājas darbu par valodas tēmu – izpētījuši tuvāko pilsētu no dažādiem aspektiem – Grundzāles pamatskolā ir tapis buklets par Grundzāles pagastu gan latviski, gan angliski; itāļi bija izpētījuši Piačencas pilsētu, rumāņi – Breilu, turki – Karabuku.

Vizītes aktivitātes bija vērstas uz dažādu intelekta veidu attīstīšanu. Ekskursijā uz Rīgu darbojās loģiski matemātiskais un valodnieciskais intelekts; ķermeņa kustības trenēja, spēlējot boulingu un lēkājot pa batutiem Jumpspace (visi bija sajūsmā, jo nevienā no partnervalstīm nav šādas vietas); saskarsmi un valodas prasmes skolēni uzlaboja, dzīvojot ģimenēs, spēlējot spēles, iepazīstot cits citu un ekskursijās klausoties gidu stāstījumu. Vizuāli telpisko intelektu attīstīja, piedaloties orientēšanās pamatu apguvē sporta skolotāja un orientēšanās entuziasta M.Stabiņa un Latvijas izlases dalībnieka un Grundzāles pamatskolas absolventa I.Caunes vadībā; dabaszinātnisko intelektu attīstīja, dodoties pastaigā pa Grundzāli, Smilteni un Cērtenes pilskalnu, ar lielu sajūsmu uzņēma izbraucienu ar Austrijas armijas auto (Paldies J.Dingam par šo iespēju!).

Ar lielu zinātkāri un attīstot dažādus intelekta veidus, visi izmēģināja zinātnes centra “Zinoo” eksponātus un piedalījās nodarbībā “Kosmosa ola”, kurā ar ierobežotiem resursiem bija jāizgatavo kosmosa zonde, lai, tai nolaižoties no otrā stāva, pilots (jēla ola) paliktu dzīva. Prieks par to, ka mūsu lielāko klašu skolēni izgatavoja tādu zondi, kurā pilots palika dzīvs. Tausti un garšu trenēja “Maizes mājā”, gatavojot pīrāgus ar dažādu pildījumu, klausoties stāstījumu par latviskajām zīmēm un malkojot zāļu tēju.

Dažādas spējas tika attīstītas arī radošajās darbnīcās skolā, kuras vadīja sākumskolas skolotājas, – viesi veidoja savu zīmi no saviem dzimšanas datiem, mežģīja mēli, izrunājot īpašās latviešu valodas skaņas, izgaršoja latviskās garšas – rupjmaizi, medu, ziedputekšņus, dzērvenes, upenes, cidonijas, biezpienu – un dzēra dažādas zāļu tējas un rabarberu, dzērveņu,  cidoniju morsu; izgatavoja savu latvisko lellīti – tautumeitu.

Muzikālo intelektu attīstīja, klausoties Grundzāles pamatskolas skolēnu koncertu, kurā dejoja visi 4 deju kolektīvi, sākot jau ar pirmsskolu, dziedāja 1.-4.klašu koris un 4.-7.kl.meiteņu ansamblis. Koncertā uzstājās arī rumāņi ar 2 dejām un 2 dziesmām. Koncertam sekoja aizrautīga latvju danču mācīšanās ar folkloras entuziasti L.Krūmiņu – Krīgeri. Arī atvadu ballīte “Pavasara karnevāls” kopā ar visiem skolas skolēniem, skolotājiem un vecākiem bija ļoti emocionāla, smieklu un jautrības pilna.

Gandrīz visas aktivitātes bija jauna un unikāla pieredze gan partnervalstu skolotājiem, gan skolēniem.

Visi novērtēja mūsu valsts tīrību, svaigo gaisu (itāļu skolotājs gāja naktī vērot zvaigznes, jo Itālijā piesārņojuma dēļ zvaigznes nav redzamas), koku daudzumu, ūdeņu pieejamību, klusumu un relaksācijas iespējas dabā.

Atvadoties visiem bija asaras acīs un milzīga vēlme atgriezties. Paldies visiem, kas palīdzēja viesiem parādīt mūsu vērtības un unikalitāti, un ģimeniskumu!

Projekta koordinatore Dace Kalniņa

Kalendārs

Youtube

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Error: admin-ajax.php test was not successful. Some features may not be available.

Please visit this page to troubleshoot.

Slider