2020. gada 6. apr.
A- A A+
lv Latviešu
Viegli lasīt

ZPD ietvaros konstruē praktiski noderīgas ierīces

Ņemot vērā izsludināto ārkārtas situāciju, arī Latvijas skolēnu zinātniskās pētniecības darbu konference notiks attālināti. Smiltenes vidusskolas jaunieši cītīgi gatavo video rullīšus ar prezentācijām, kā arī plakātus digitālā formātā. Šogad ar ļoti interesantu pētījumu sevi pieteica 11. a klases skolēns Kristaps Kažuro.

Kristapa darba temats – “Uz mikrokontroliera plates “Arduino” bāzes veidotu viedās mājas elementu ietekme uz elektroenerģijas patēriņu”.

“Sākumā savu zinātniski pētniecisko darbu biju iecerējis mazliet citādāku. Domāju, ka ar paša konstruētas ierīces palīdzību varēšu regulēt ūdens plūsmu radiatorā,” stāsta Kristaps. “Taču, lai to darītu, bija nepieciešama telpa, kur novietot radiatoru ar iebūvētu, elektriski vadāmu vārstu. Tādas nebija, tāpēc beigās kopā ar ZPD vadītāju,skolotāju Andreju Miķi nolēmām, ka konstruēšu divas citas ierīces – vienu, ko pievienot ūdens boilerim savās mājās, un otru, ko pievienoju elektrosildītājam vecvecāku mājās.”

Gandarījums par to, ka pētījums var noderēt arī citiem

Minēto ierīču konstruēšana Kristapam bija jauna pieredze. “Ko tādu darīju pirmoreiz mūžā. Taču strādājot, sapratu, ka mani tas ļoti aizrauj. Šī pieredze noderēs gan turpmākajās studijās, gan savā dzīvē.

Arī Vidzemes skolēnu zinātniskās pētniecības darbu konferencē atzina, ka mans  pētījums ir vērtīgs, tas var noderēt arī plašākai sabiedrībai. Bija ieteikumi par to, ko darbā papildināt, lai vēl uzskatāmāk parādītu, kā ar minēto ierīču palīdzību var ietaupīt elektroenerģiju. Arī to esmu ņēmis vērā.

Kā  viss sākās? – Vispirms Latvijas interneta veikalos pasūtīju vajadzīgās detaļas (dažādus sensorus, releju u.c.). Abām ierīcēm kopā tās izmaksāja apmēram 60 eiro. Tad sākās lielākais izaicinājums – konstruēšana, mērījumu veikšana. Noderēja arī programmēšanas stundās gūtās zināšanas, kas bija svarīgas, lai abām ierīcēm liktu darboties tā, kā to biju iecerējis.

Darba gaitā nekādu lielo pārsteigumu nebija. Vienīgi gadījās dažas nelielas kļūdiņas, kas ierīcēm liedza darboties. Bet to novēršana daudz laika neprasīja.”

Lētāk un praktiskāk

Kristaps uzskata, ka šādas ierīces pa spēkam uzkonstruēt ikvienam vidusskolēnam. Vienīgi, lai būtu pavisam droši – pirms darbs gatavs, to labāk parādīt kādam zinošam elektriķim.

“Abas ierīces mums ļāva ietaupīt elektroenerģijas maksu par ceturtdaļu.

Veikalā ir nopērkamas viedās rozetes, kas darbojas līdzīgi manis konstruētajai ierīcei, ko pievienoju ūdens boilerim. Taču kvalitatīva rozete nav lēta. Turklāt ierīce, kuru esi konstruējis pats, vari pilnībā pielāgot savām vajadzībām.

Savukārt vecvecāku mājas elektrosildītājam pievienotajai ierīcei līdzīgas vismaz pagaidām nav nopērkamas. Darba gaitā panācu, lai sildītājs ieslēdzas tikai tad, kad telpā kāds ir, un lai ierīce uzsilst iespējami ātri. Tad, kad telpā sasniegta noteikta temperatūra,  sildītājs automātiski izslēdzas.”

Tiem, kuriem ZPD izstrāde vēl tikai priekšā, Kristaps iesaka izvēlēties tematu, kas pašu aizrauj. “Ja pētījumu veic kopā ar vēl kādu, svarīgi, lai komandas biedrs gatavs ieguldīt līdzvērtīgu darbu. Tikpat būtiski ķerties pie pētījuma veikšanas laikus, jo , atliekot visu uz pēdējo brīdi, parasti cieš darba kvalitāte.”

Aizrauj basketbols, dabaszinātnes un jaunākās tehnoloģijas

Kristapa dzimtā puse ir Rauna. Viņš ar katru brīdi aizvien vairāk novērtē to, ka par savu skolu izvēlējies Smiltenes vidusskolu. “Vispirms man bija svarīgi, ka varu šeit padziļināti apgūt matemātiku un dabaszinātnes. Tāpat liels ieguvums ir arī daudzveidīgais interešu izglītības piedāvājums. Paldies, ka skola mums nodrošina iespēju doties uz Jauno fiziķu skolu Rīgā! Kad beigsies pandēmija, noteikti apmeklēšu arī skolotāja Andreja Miķa vadīto programmēšanas pulciņu.”

Brīvajā laikā Kristaps ļoti labprāt spēlē basketbolu – viņš ir Smiltenes Bērnu un jaunatnes sporta skolas audzēknis. Vēl jaunieti ļoti aizrauj modernās tehnoloģijas.

Kristaps pagaidām vēl domā, vai pēc vidusskolas beigšanas studēt inženierzinības vai datorzinātnes.

Par jaunieša panākumiem liels gandarījums arī skolotājam Andrejam Miķim. “Patiesībā jau tas viss ir Kristapa darbs. Es biju tikai padomdevējs. Arī pēc programmēšanas stundām viņš bez skubināšanas vienmēr meklēja papildu informāciju, lai konstruētu ko sarežģītāku, nekā esam izmēģinājuši klasē. Šajā ziņā viņam ir dotības. Puisis ir ļoti apzinīgs un nopietns, nav skubināms uz darbu. Manuprāt, skolēniem vislielākais izaicinājums ir ZPD noformēt atbilstoši visām prasībām. Taču Kristaps arī ar šo uzdevumu lieliski tika galā. Tāpat kā ar prezentāciju, kas viņam bija viena no spožākajām skolā.

Kas gan jaunietim var sagādāt vēl lielāku gandarījumu par iespēju pārliecināties, ka viņš pats var uzbūvēt vērtīgu, arī citiem noderīgu ierīci un likt tai darboties tā, kā viņš pats to vēlas?”

Baiba Vahere

Slider